viide
tekstis
Teksti
kirjutatakse allika autori perekonnanimi, koma
ja allika ilmumisaasta. Kui ühelt autorilt ja
samast aastakäigust on käsitletud mitut
allikat, siis lisatakse ühele täht a,
teisele b jne.
Eestis
on seni rakendatud vaid eelkõige elektronpostil
baseeruvaid simulatsioonimänge, millest enamik
käsitlevad ökoloogilisi või poliitilisi
teemasid (Mardiste, 1999).
Teiseks oluliseks eelduseks arvuti
laialdasel õpiotstarbelisel rakendamisel oli
arvuti graafilise töökeskkonna väljaarendamine
(Taylor, 1980a).
Kui
allikal on autoreid kaks, siis pannakse kirja mõlemad
eraldades nende nimed kas koma või märgi &
abil. Kui autoreid on rohkem, võib kirja panna
esimese ja lisada märke et al. või jt.
Uurimusliku simulatsioonikeskkonnaga töötamise
eesmärgiks on teatud kontseptuaalse mudeli
koostamine (van Joolingen,
de Jong, 1993).
Eelpooltoodust lähtuvalt taandub
probleemide lahendamise oskuse määramine
sageli eelkõige analüüsioskuste hindamisele (Whimbey
& Lochhead, 1986).
Arvutisimulatsioone võib pidada
probleemide lahendamise oskuste arendamisel kõige
efektiivsemateks õpiprogrammideks (Woodward et
al., 1988).
Selle loomiseks tuleb õppijal püstitada
hüpoteese, kavandada katseid ja teha nendest
saadud tulemuste alusel järeldusi (Peterson
jt., 1987).
Allika
autori või autorid võib ära märkida ka
lauses. Sel juhul tuuakse autori märkimise järel
sulgudes vaid kirjandusallika ilmumisaasta.
Siinjuures on soovitatav säilitada autori
nime algvariant nimetavas käändes, ent
ülakomasid rakendades on võimalik kasutada ka
käändeid.
Ohlsson’i (1992) ning Christopher’i
ja Smith’i (1987) põhjal võib välja tuua,
et simulatsiooni koostamiseks tuleb…
Asutuste
poolt välja antud allikatele viitamisel märgitakse
sulgudesse väljaande pealkirjast kaks esimest sõna
ja seejärel punktiir, koma ja väljaandmise
aasta.
Teemadevalik tehti Eesti põhi- ja
keskhariduse riikliku õppekava (Eesti põhi-…,
1996) …
Üldtuntud
allikatele
viidates võib märkida tuntud lühendi. Ehkki
teatmeteostele reeglina ei viidata, võib mõne
uurimuse sisu seda nõuda.
Teemadevalik tehti Eesti põhi- ja
keskhariduse riikliku õppekava (RÕK, 1996) …
Sõna
"sulgema" kinni panemise tähenduses
lubatakse käskivas kõneviisis kirjutada
kahtemoodi - "sulge!" ja
"sule!" (ÕS, 1999).
Eesti
entsüklopeedia 5. köide annab meie
limuseliikide arvuks 128 (EE, 1990).
kasutatud
kirjanduse loetelu
Raamatud
Raamat
kahe autoriga, kasutatud lehekülgede märkimisega
või ilma:
Bransford,
J., Stein, B. 1984. The IDEAL problem solver.
New York, Freeman.
Aarma,
A., Vensel, V. 1996. Statistika teooria põhikursus.
Tallinn, Külim, 21-34.
Raamatu
4. trükk,
kasutatud lehekülgede märkimisega või ilma,
autorite loetelu lühendamisega või ilma,
aastaarv autorite järel või kirjastuse nime järel:
Emmer, E., Evertson, C., Clements, B.
& Worsham, M. 1997. Classroom management for
secondary teachers (4th ed.). Boston, Allyn and
Bacon.
Emmer, E.
Emmer, E. et al. Classroom
management for secondary teachers (4th ed.).
Boston, Allyn and Bacon, 1997. 119-121.
Konkreetsete
autorite poolt kirjutatud osa suuremast teosest,
millel on oma toimetajad:
Adler, P. A., Adler, P. 1994.
Observational techniques. In: N. K. Denzin &
Y. S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative
research. London, Sage, 377-392.
Autorite
kollektiivi poolt välja antud koguteosele on
soovitav viidata kasutades toimetaja nime või
(tuntud teose puhul) kokkuleppelist lühendit.
Seda praktilistel kaalutlustel, kuna sageli pole
mitmete autoritega teostel kirjutise üksikud
osad selgesti eristatavad. Näitena toome
"Loomade elu", kus on välja antud
eestikeelne tõlge. Sel juhul kasutame
toimetajana just eestikeelse toimetaja nime.
Loomade
elu. 1980. (Ling, R., toim.). 6. Linnud.
Tallinn, Valgus. 464.
Tekstis
võib sel puhul kasutada ka lühendeid (LE,
1980) tingimusel,
et tuuakse ka lühendite seletus.
Juhul
kui paljude autoritega teoses on peatükid
autorite järgi hõlpsasti eristatavad ning oma
uurimuse kirjutamiseks kasutatakse vaid ühe
autori tööd, sarnaneb viitamine ajakirjast
viitamisele.
Ploom, K. (toim.)
2001. Lastetus. Tervise käsiraamat. Medicina.
256-259.
Viimase
näite puhul on tegu tõlgitud teosega, millel on
palju autoreid ja toimetajaid. Et meid huvitab
vaid üks osa nimetatud 584-leheküljelisest
raamatust, viitame vaid vastava allosa
toimetajale.
Asutuse
poolt välja antud teosed
Cambridge syllabus. Biological sciences.
1997. University of Cambridge Local Examinations
Syndicate.
Eesti põhi- ja keskhariduse riiklik õppekava.
1996. Riigi Teataja, 65-69. Tallinn, Vaba Maa.
Artiklid
Artikkel
ajakirja ühe aastakäigu ühest numbrist,
kasutatud lehekülgede märkimisega või ilma:
Maksing, M. 1991.
Kas
arvuti sobib õpetajaks? Haridus,
2.
de
Jong, T. 1991. Learning and instruction with
computer simulations. Education & Computing,
6, 217-229.
Artikkel
ajakirjast, millel on eraldi numeratsioon läbi
aastakäikude ja aasta lõikes:
Alessi, S. 2000. Designing educational
support in system-dynamics-based interactive
learning environments. Simulation & Gaming,
31, 2, 178-196.
Artikkel
konverentsi kogumikust, kui on välja toodud väljaandev
organisatsioon:
Sarapuu,
T., Pedaste, M. 2001. A Pilot Study of the
Web-based Environmental Simulation. Proceedings
of SITE 2001 -
March 5-10, 2001 Orlando, Florida, USA.
Association for the Advancement of Computing in
Education, Norfolk, USA, 1921-1923.
Pedaste
M., Sarapuu T. Narkoteemalise kaugkoolituse
efektiivsus. Uimastivaba Eesti. Eesti
Uimastipreventsiooni Sihtasutus, 2000, 16-17.
Artikkel
konverentsi kogumikust, kui on välja toodud
kogumiku toimetajad:
Barab, S. A., Williams, M., Dodge, B.
1993. Tracking and analysing learner-computer
interaction. In: M. Simonson & K. Abu-Omar (eds.),
Proceedings of selected research and development
presentations at the 1993 National Convention of
the Association for Educational Communications
and Technology, Orlando, 1115-1129.
Veebimaterjal
Dalgarno,
B. 1996. Constructivist computer assisted
learning: theory and techniques. [WWW
document].
URL
http://www.ascilite.org.au/conferences/adelaide96/papers/21.html.
Pedaste,
M., Hallik, K., Sarapuu, T. 2002. Tiigriretk
Eestimaal. TÜ Loodusteaduste didaktika
lektoraat. [veebimaterjal]. URL http://bio.edu.ee/matk/.
CD-ROM
Marandi,
T., Pedaste, M., Sarapuu, T. 2000. Eesti taimed.
TÜ Loodusteaduste didaktika lektoraat. CD, ISBN
9985-60-774-0.
SimEarth.
1995. Maxis. CD, ISBN 1010-030-0601-A.
|